Puurs, 16.10.2014

Wereldwijde stijging van verkoop en omzet voor STIHL

De omzet van de groep STIHL steeg in de eerste acht maanden van het lopende fiscale jaar met 4,0 procent tot 2.070 miljoen euro. Deze stijging werd vooral door hogere verkoopcijfers gerealiseerd. Met wisselkoersen op hetzelfde niveau als in dezelfde periode van het vorige jaar zou deze stijging zelfs 8,2 procent hebben bedragen. "Ondanks de internationale crisissen streven wij in 2014 naar groei en verwachten nieuwe records voor verkoop en omzet," aldus de voorzitter van de Raad van Bestuur, dr. Bertram Kandziora, tijdens de jaarlijkse herfst-persconferentie van de onderneming in Waiblingen. "Met name onze grote Amerikaanse dochteronderneming, STIHL Incorporated in Virginia Beach, liet in het jaar van haar 40-jarig jubileum een sterke groei zien." In het accusegment biedt STIHL momenteel zowel professionelen als particulieren een uitgebreid assortiment aan in twaalf verschillende productgroepen.

Grote successen in verkoop en productie in de Verenigde Staten
Op de Amerikaanse markt lieten de verkoopcijfers van STIHL in alle productgroepen een bovengemiddeld hoge stijging zien ten opzichte van de cijfers over het vorige jaar. In belangrijke mate is dit te danken aan de inspanningen van STIHL Inc. voor de uitbreiding van het dealernetwerk en de nationale marketingcampagnes. STIHL Inc., de productie- en verkooporganisatie met de hoogste omzet van alle leden van de groep STIHL, viert in oktober haar 40-jarig jubileum. Dr. Kandziora merkt op: "De uitstekende resultaten zijn een verjaardagscadeau van onze Amerikaanse dochter aan de groep. De Verenigde Staten zijn veruit onze grootste en belangrijkste markt. STIHL is hier toonaangevend en het bestverkochte merk van draagbare outdoorgereedschappen met benzinemotor." De productielijn van STIHL Inc. levert niet alleen aan handelaren in Noord-Amerika, maar ook aan bijna 100 landen over de hele wereld. In 2013 werd STIHL Inc. onderscheiden als 'Fabriek van het jaar'. Daarnaast werd aan het bedrijf de 'Association of Manufacturing Excellence (AME) Award' toegekend, een prijs voor productiebedrijven in de VS en Canada. De AME motiveerde de toekenning met de "uitzonderlijke prestaties in de productie- en bedrijfsprocessen" van het bedrijf.

Duidelijke stijging van verkoop in Amerika en West-Europa
In Noord-Amerika boekte ook de Canadese dochtermaatschappij bovengemiddelde verkoopcijfers. Verder zuidelijk liet ook STIHL Brazilië een sterke groei zien. De nieuwe dochtermaatschappij in Colombia is met verve van start gegaan en boekt op nog laag niveau toch al een duidelijke groei. Wegens de nog steeds van kracht zijnde invoerbeperkingen in Argentinië en Venezuela ondervinden de groepsleden in die landen helaas een sterke daling van de verkoop. In West-Europa onderscheiden met name Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië en de Benelux zich door een sterke groei. Een belangrijke factor in het conjunctuurherstel in de branche op het noordelijk halfrond was het milde voorjaar, dat leidde tot een relatief vroege start van de jaarlijkse verkoopcyclus. "Het zal niet makkelijk zijn om deze dynamiek het hele jaar vol te houden, omdat de eerste helft van 2013 zeer zwak verliep terwijl de tweede helft juist heel sterk was," aldus dr. Kandziora. Naast de verkoop en de productie nam ook het personeelsbestand van de groep toe. Op 31 augustus 2014 telde de groep STIHL wereldwijd 14.251 werknemers, een stijging van 11,1 procent ten opzichte van vorig jaar. Dit cijfer omvat ook de 746 personeelsleden van ZAMA in China, die nu als vaste medewerkers van STIHL gelden.

Zwakke Russische markt
In Oost-Europa vertoonde de verkoop in Oekraïne een sterke daling en ook de markt in Rusland presteerde niet volgens verwachting. De oorzaak voor de zwakte in Rusland ligt bij de binnenlandse conjunctuur, die sinds enige maanden vrij zwak te noemen valt, en de eveneens zwakke positie van de Roebel. Als een van de vijf grootste afzetmarkten ter wereld voor de groep, is het land voor STIHL zeer belangrijk. De recentelijk ingevoerde sancties belasten de Russische conjunctuur nog meer. STIHL behoudt zijn marktpositie en het veroverde marktaandeel. Omdat de Russische markt nog steeds veel potentieel biedt, wordt die nog steeds intensief bewerkt.

Aanzienlijke groei in accusegment
STIHL biedt in het accusegment een uitgebreid productassortiment met twaalf verschillende productgroepen aan, van motorzagen en heggenscharen tot doorslijpmachines. Daarnaast worden nog meer productgroepen ontwikkeld. Onder het motto 'Een voor allen' is elke accu van STIHL, ongeacht de capaciteit, te gebruiken in alle apparaten uit het accuassortiment. Bestuursvoorzitter dr. Kandziora toonde zich tevreden over de positieve ontwikkeling in de verkoopcijfers: "De verkoop van onze accumachines is in het lopende jaar al duidelijk gestegen. Dit is mede te danken aan het feit dat deze gereedschappen uitermate geschikt zijn voor zowel de veeleisende particulier alsook voor de professioneel gebruiker."

Het Duitse moederbedrijf
Het Duitse moederbedrijf ANDREAS STIHL AG & Co. KG boekte in de periode van januari tot en met augustus 2014 een omzet van 669 miljoen euro, een stijging van 5,8 procent ten opzichte van dezelfde periode in het vorige jaar. Producten uit de segmenten bosmaaiers en doorslijpmachines werden veel gevraagd. Het totale personeelsbestand van de zeven productielocaties steeg met 4,1 procent tot 4.288 personen. Op de afsluitdatum 31 augustus 2014 telde het personeel in Waiblingen 3.212 personen, in Ludwigsburg 356, in Prüm-Weinsheim 653 en in Wiechs am Randen 67 personen. De werkzaamheden voor uitbreiding van het ontwikkelingscentrum en de nieuwbouw van de productielogistiek in Waiblingen zijn op dit moment in volle gang. De investering in de hoofdvestiging van de onderneming bedraagt ruim 60 miljoen euro.

Groei op Duitse markt met dubbele cijfers
Op de Duitse markt wist STIHL met nieuwe producten en sterke campagnes een duidelijke groei te realiseren. Deze ontwikkeling ondervond duidelijke steun van de milde weersomstandigheden in de winter en het voorjaar. Dr. Bertram Kandziora is zeer te spreken over het verloop van 2014 tot op heden: "Momenteel boeken wij in Duitsland al een groei met dubbele cijfers, maar in alle productgroepen kunnen wij de verkoop en de omzet nog verder laten stijgen." De nieuwe robotmaaiers MI 632 en MI 632 P van VIKING werden zeer goed ontvangen op de markt. Met deze producten, die veel advies vergen en in elke tuin praktisch op maat moeten worden geïnstalleerd, kan de vakhandel zich bij de veeleisende consument duidelijk profileren. Meer nieuwe producten worden in de herfst op de markt gebracht. Dr. Kandziora ziet de herfst van 2014 vol vertrouwen tegemoet: "De perspectieven voor de Duitse markt zijn goed. Met veel nieuwe producten en aantrekkelijke acties willen wij deze herfst de groei op de Duitse markt doorzetten." Met de "Super Sägen Wochen" in november vindt de succesvolle testactie uit het voorjaar een vervolg. Het publiek wordt via een nationale reclamecampagne over deze actieweken geïnformeerd, en de deelnemende vakhandelaars worden in de Dealer Locator op www.stihl.de extra onder de aandacht gebracht.

STIHL Online als aanvullend verkoopkanaal voor de vakhandelaars
Sinds eind april biedt STIHL geselecteerde vakhandels in Duitsland als aanvulling op de fysieke winkel een website aan voor online verkoop. Zo kunnen de klanten het totale assortiment aan producten uit de STIHL en VIKING catalogussen online aanschaffen bij hun vertrouwde handelaar. Producten zoals motorzagen en doorslijpmachines, die voor veilig gebruik een uitgebreide, persoonlijke instructie vereisen, kunnen online worden besteld. De plaatselijke vakhandel is het afhaalpunt voor bestelde producten, bezorgt daarbij deskundig advies, en instrueert de gebruiker. Producten die veilig te gebruiken zijn zonder deze persoonlijke instructies, zoals bladblazers of producten uit het VIKING assortiment, kan de klant thuis laten bezorgen. De start van het project is al veelbelovend: op dit moment gebruiken al enkele honderden vakhandelaars in Duitsland de mogelijkheid voor online verkoop als aanvullend verkoopkanaal. Met ingang van deze herfst gaat STIHL het online platform ook aanbieden aan vakhandelaars in andere Europese markten.

Naast dit aanvullende verkoopkanaal wil STIHL Duitsland ook haar aanwezigheid op het internet versterken via de sociale media: http://www.stihl.de/stihl-in-sozialen-medien.aspx . De verkoopcentrale van STIHL in Dieburg is al bijna een jaar actief op de sociale media en verzamelde in die tijd al ruim 80.000 fans op Facebook.

Veel nieuwe producten van STIHL en VIKING
Alleen al in het accusegment kon STIHL bij de persconferentie maar liefst vier nieuwe producten presenteren, zoals bijvoorbeeld de wereldprimeur STIHL TSA 230. Of hij nu minerale bouwmaterialen, metaal of pijpen op maat snijdt, deze accudoorslijpmachine die in Duitsland in oktober op de markt komt, is compact en met een gewicht van slechts 3,9 kg (zonder accu) zeer makkelijk te hanteren. De accumotorzeis STIHL FSA 90 is als eerste in haar soort in het STIHL assortiment leverbaar met een beugelhandgreep met loopbegrenzer of een ergonomische dubbele handgreep. Een volledig nieuwe toepassing in het assortiment van accugereedschappen is de elektronisch aangestuurde accutakkenschaar STIHL ASA 85, die glad en moeiteloos takken tot 45 mm doorsnede snijdt. De accu wordt meegedragen in een rugzakachtige draagtas, waarmee de gebruiker ook bij grotere snoeiklussen veel comfortabeler werkt. De nieuwe accuhoogsnoeier STIHL HLA 85 is dankzij zijn telescoopsteel voorbestemd voor werkzaamheden aan hoger struikgewas.

Meer nieuwe producten komen in de vorm van de motorzaag STIHL MS 201 C-M en de motorzaag voor boomverzorging STIHL MS 201 TC-M, die beide standaard zijn voorzien van het elektronische motormanagementsysteem M-Tronic. Dit systeem regelt in elke bedrijfsstatus het ontstekingspunt en de brandstofdosering en garandeert zo steeds een optimaal motorvermogen. Ook het segment CombiSysteem kan nieuwe producten begroeten: als eerste bijvoorbeeld de nieuwe combimotor STIHL KM 94 RC-E, een bijzonder lichte en uiterst veelzijdige machine. Via de snelkoppeling, waarmee in een handomdraai een van de twaalf STIHL combiwerktuigen kan worden geplaatst, laat hij zich moeiteloos ombouwen van motorzeis tot hoogsnoeier, heggensnoeier of borstelrol. Als vuil met hoge druk moet worden verwijderd, bieden zich de nieuwe hogedrukreinigers STIHL RE 109, RE 119 en RE 129 PLUS aan. Deze drie apparaten voor particuliere gebruikers zijn niet alleen krachtig, maar ook rijkelijk voorzien van accessoires en gebruiksgemak. Verder wordt komend seizoen ook het segment veiligheidsuitrusting uitgebreid met enkele nieuwe producten, zoals bijvoorbeeld het nieuwe werkpak voor bosarbeiders STIHL ADVANCE X-TREEm.

VIKING zal in de herfst de nieuwe professionele grasmaaiermodellen uit de serie MB 756 voorstellen, met een snijbreedte van 54 cm en een lichte en robuuste behuizing van magnesium spuitgietwerk. Voor de particuliere tuineigenaar komt in het voorjaar een nieuwe generatie robotmaaiers op de markt: de nieuwe iMow-modellen MI 632 C en MI 632 PC, inclusief een smartphone-app voor bediening op afstand. Daarnaast presenteert VIKING het komend voorjaar de beide stille hakselaars GE 135 L en GE 140 L, die takken tot 40 mm diameter versnipperen.

Downloads

Beeldmateriaal:
  • STIHL herfst persconferentie raad van bestuur
    Download foto (.jpg)2303 x 1535 px, 1.57 MB
    :

    De Raad van Bestuur van STIHL tijdens de herfst-persconferentie 2014, met van links naar rechts: Wolfgang Zahn, Karl Angler, Norbert Pick, dr. Bertram Kandziora (voorzitter), dr. Michael Prochaska, dr. Stefan Caspari (perswoordvoerder).

  • STIHL herfst persconferentie productie
    Download foto (.jpg)5616 x 3744 px, 4.53 MB
    :

    Dr. Bertram Kandziora, voorzitter van de Raad van Bestuur van STIHL, presenteert de nieuwe motorzaag MS 201 C-M van STIHL in de fabriek in Waiblingen.

  • STIHL herfst persconferentie ms 201 cm
    Download foto (.jpg)5616 x 3744 px, 3.55 MB
    :

    Dr. Bertram Kandziora, voorzitter van de Raad van Bestuur van STIHL, verwacht voor 2014 een nieuw omzetrecord.

Alle foto's weergeven

  • STIHL herfst persconferentie raad van bestuur
    Download foto (.jpg)2303 x 1535 px, 1.57 MB
    :

    De Raad van Bestuur van STIHL tijdens de herfst-persconferentie 2014, met van links naar rechts: Wolfgang Zahn, Karl Angler, Norbert Pick, dr. Bertram Kandziora (voorzitter), dr. Michael Prochaska, dr. Stefan Caspari (perswoordvoerder).

  • STIHL herfst persconferentie productie
    Download foto (.jpg)5616 x 3744 px, 4.53 MB
    :

    Dr. Bertram Kandziora, voorzitter van de Raad van Bestuur van STIHL, presenteert de nieuwe motorzaag MS 201 C-M van STIHL in de fabriek in Waiblingen.

  • STIHL herfst persconferentie ms 201 cm
    Download foto (.jpg)5616 x 3744 px, 3.55 MB
    :

    Dr. Bertram Kandziora, voorzitter van de Raad van Bestuur van STIHL, verwacht voor 2014 een nieuw omzetrecord.

Cookies op de STIHL website

Wij gebruiken cookies om u de best mogelijke ervaring op onze website te bezorgen. Als u doorgaat zonder uw instellingen te wijzigen dan gaan wij ervan uit dat u akkoord bent om cookies van de STIHL website te ontvangen. Niettegenstaande kan u deze instellingen te allen tijde wijzigen.

OK