Puurs, 21.05.2014

STIHL groeit verder en presenteert wereldprimeurs

De eerste lichtgewicht (carbon) motorzaag met elektronische injectie én de eerste doorslijpmachine met accuaandrijving

De STIHL ondernemingsgroep behaalde in 2013 een omzet van 2.814 miljoen euro. De groei bedroeg 1,4 procent, terwijl er een negatieve invloed van 3,6 procent aan koersverschillen was. Aan de koers van het vorige jaar zou de omzetgroei 5,0 procent hebben bedragen. "STIHL heeft ook in 2013 haar succes verdergezet. In alle kernregio's en belangrijke productcategorieën hebben we groei bereikt. Ook in 2014 zullen we verder groeien", benadrukte Dr. Bertram Kandziora, Voorzitter van de Raad van Bestuur van STIHL tijdens de balans-persconferentie. Het bedrijf presenteerde ook twee wereldprimeurs: de eerste lichtgewicht motorzaag uit carbon met elektronische injectie, en de eerste doorslijpmachine met accuaandrijving.

Wereldwijd groeiend marktaandeel
In totaal nam de afzet van de groep sterker toe dan de omzet, die vooral werd geremd door de zwakke Braziliaanse real en de zwakke dollar. Door de aanhoudende eurocrisis en de ongewoon lange winter in grote delen van Europa en Noord-Amerika beleefde het tuinseizoen van 2013 een late start. Maar tijdens de rest van het jaar lukte het STIHL om de achterstand meer dan goed te maken. In de twee grootste productgroepen, benzinemotorzagen en -zeisen, bleef het wereldmarktvolume grotendeels stabiel. De afzetgroei van STIHL is dus het resultaat van een overeenkomstige groei van het marktaandeel. Vooral in de V.S. is het marktaandeel voor bijna alle productgroepen toegenomen. In Latijns-Amerika was Brazilië de groeimotor van de regio, terwijl importbeperkingen in Argentinië en Venezuela de markt sterk hebben verstoord. De productie- en verkoopvestiging van STIHL in Brazilië vierde in 2013 haar 40-jarig bestaan. De algemeen gedaalde vraag in Zuidoost-Azië treft vooral de goedkope Chinese producten. Hiermee zet de trend van de voorgaande jaren zich verder. China zag in 2013 een sterk gegroeide vraag naar hoogwaardige producten van westerse leveranciers.

Bescheiden groei verwacht in 2014
Voor 2014 gaf bestuursvoorzitter Dr. Kandziora een gunstige prognose. "We zijn beter gestart als vorig jaar – ondanks de crisis in Oekraïne en de importbeperkingen in Argentinië en Venezuela. Voor de groep en het moederbedrijf verwacht ik dit jaar een bescheiden groei, waarbij ik uitga van een relatief stabiele ontwikkeling van de wereldeconomie." De onderneming kan een regionale slechte afzet vaak goedmaken op andere markten, dankzij het internationale verkoopnetwerk. "Flexibiliteit bij productie en verkoop is onze kracht", aldus Dr. Kandziora.

Grote investeringen – heldere afschrijvingen
In het afgelopen jaar bedroeg het investeringsvolume van de groep 202,5 miljoen euro (2012: 227,4 miljoen euro). Het aandeel van het Duitse moederbedrijf bedroeg 28 procent. Tegenover deze investeringen staan duidelijk lagere afschrijvingen ten bedrage van van 139,5 miljoen euro. De bouwactiviteiten bereikten bijna het recordniveau van 2012, en de kapitaalstructuur is ongewijzigd positief. Op de afsluitdatum 31-12-2013 was het eigen vermogen 68,4 procent. Nagenoeg alle investeringen van het concern werden gefinancierd met eigen liquide middelen. Het personeelsbestand nam in 2013 met 12,2 procent toe, tot een totaal van 13.844 medewerkers. Deze toename is zo groot omdat hierbij 746 arbeidskrachten met een vast arbeidscontract bij ZAMA in China zijn inbegrepen.

Sterke groei bij Duits moederbedrijf
Het Duitse moederbedrijf, ANDREAS STIHL AG & Co. KG, zag de omzet met 7,3 procent groeien tot 951,7 miljoen euro. Het exportaandeel was 88,5 procent. Het investeringsvolume bedroeg 56,6 miljoen euro. Een aanzienlijk deel hiervan vloeide naar de ontwikkeling en uitbreiding van het productassortiment. De investeringen werden gefinancierd uit eigen middelen en overtroffen net als in voorgaande jaren de afschrijvingen. De solvabiliteit steeg lichtjes naar 45,4 procent. Het personeelsbestand nam met 3,9 procent toe, zodat het moederbedrijf op 31 december 4.118 medewerkers telde. De succespremie voor de medewerkers bedroeg 57 procent van een maandloon, met een minimum van 1.550 euro. Werknemers kregen voor hun deelnamebewijzen een winstdelingspercentage ter grootte van 10 procent van hun deelname.

STIHL beste werkgever in de branche voor eind- en consumptieproducten
STIHL is volgens een onderzoek van het nieuwsmagazine FOCUS de meest aantrekkelijke werkgever in Duitsland op het gebied van eindproducten en consumptiegoederen. In de machinebouw-branche staat STIHL op de tweede plaats. Bij een onderzoek naar de beste werkgever van Duitsland werden 19.000 werknemers in het hele land ondervraagd. "Wij beschouwen dit resultaat als een erkenning van onze bedrijfscultuur en een bewijs van vertrouwen van onze medewerkers. Tegelijkertijd is het een aansporing om onze gezamenlijke, succesvolle bedrijfsontwikkeling door te zetten", was het tevreden commentaar van Dr. Kandziora.

STIHL presenteert twee wereldprimeurs: een lichte carbon motorzaag en een accudoorslijpmachine

Motorzaag STIHL Carbon Concept

Als resultaat van een haalbaarheidsstudie presenteerde het bedrijf de STIHL Carbon Concept: een motorzaag met een vermogen van 5,4 kW, waarin ultra lichte materialen zijn verwerkt zoals carbon en titanium. De motorzaag weegt slechts 6 kg en is 1,4 kg lichter dan de even sterke STIHL MS 661 C-M. Daarmee is deze lichtgewicht motorzaag 20 procent lichter dan de allerbeste motorzaag die vandaag verkrijgbaar is, met een tot nog toe ongekend vermogensgewicht van 1,11 kg/kW. Bovendien is dit de eerste verbrandingsmotor met elektronische inspuiting die wordt gebruikt in een motorzaag. Daarmee biedt deze motorzaag in alle gebruiksomstandigheden een optimaal motorvermogen en een hoog koppel, evenals uitstekend loop- en acceleratiegedrag. Mengselvorming, inspuithoeveelheid en inspuit- en ontstekingstijdstip zijn altijd nauwkeurig afgestemd. "Het STIHL Carbon Concept wordt niet in serie geproduceerd. Maar de kennis die we hebben opgedaan met deze ontwikkeling, wordt gebruikt om onze producten te optimaliseren en onze positie als innovatieleider te versterken", verklaarde bestuursvoorzitter Dr. Kandziora.

Accudoorslijpmachine STIHL TSA 230
Ook bij de STIHL TSA 230, die midden 2014 op de markt komt, gaat het om een wereldprimeur: dit is de eerste doorslijpmachine met accuaandrijving. Deze machine is niet afhankelijk van het stroomnet en is ideaal voor klein slijpwerk op praktisch elke bouwplaats, zowel binnen als buiten. Het gewicht is slechts 3,9 kg, met een doorslijpschijf van 230 mm. U kunt met deze machine bijvoorbeeld dakpannen, natuurstenen of betonnen terrastegels, wapeningsijzer of bouwprofielen uit staal, RVS of aluminium doorslijpen. De zaagdiepte is 70 mm. Met een opgeladen accu kunt u ongeveer 20 m aan dakpannen doorslijpen.

VIKING verticuteermachines en mulchmaaiers
VIKING presenteert de nieuwe generatie verticuteermachines LB 540 met nieuwe motor, verbeterd rendement en rustiger loop. Bovendien zijn de mulchmaaiermodellen MB 2R, MB 2 RC en MB 2 RT met 46 cm snijbreedte ingrijpend herwerkt. Nieuwe motoren en andere verbeteringen zorgen voor een langere levensduur, rustiger loop en goede trekkracht. Bij een test van elektrische grasmaaiers in het aprilnummer van de Stiftung Warentest bij de start van het tuinseizoen, werd de VIKING ME 339 winnaar, en kreeg als enige "uitsluitend goede punten voor maaien" (totaalcijfer 2,4).

Beweging op de Duitse markt
"We hebben een geweldige start gemaakt op de Duitse markt, dankzij het zachte weer. Onze zakelijke ontwikkeling in het eerste kwartaal ligt duidelijk hoger dan vorig jaar", vertelt Dr. Kandziora. Alle productsegmenten, inclusief VIKING, ontwikkelen zich positief. "Ik ga ervan uit dat onze groei op de Duitse markt in 2014 zal doorzetten." Op de vierde STIHL testdag op 5 april konden de vakhandelaars in het hele land meer dan 100.000 bezoekers begroeten – een nieuw bezoekersrecord. Het nieuwe internet-concept, STIHL Online Partner, waarbij een aantal producten van STIHL en VIKING binnenkort ook online via de vakhandel te koop zijn in de EU, werd intensief bediscussieerd met de handelaars. STIHL Online Marketing en vooral het aanbod van een vooraf geconfigureerde website met een online shop vonden een positieve weerklank bij de vakhandel.

STIHL is de meest aantrekkelijke werkgever op het gebied van eindproducten en consumptiegoederen in Duitsland. Deze kwalificatie kreeg STIHL bij het onderzoek naar de beste Duitse werkgever van het tijdschrift Focus. In de eindranglijst was STIHL 37ste, maar in de machinebouw-branche bereikte het bedrijf de tweede plaats. STIHL levert grote inspanningen om jong talent aan te moedigen, zowel via vakopleidingen als bij het hoger onderwijs. Hoofdkenmerken van een carrière bij STIHL zijn de kansen om dingen zelf te regelen en de ruimte voor eigen ideeën.

Downloads

Beeldmateriaal:
  • Dr. Bertram Kandziora, voorzitter van de bestuursraad met de eerste lichtgewicht carbon motorzaag.
    Download foto (.jpg)2303 x 1535 px, 2.24 MB
    :

    Voorzitter van de bestuursraad, Dr. Bertram Kandziora met de eerste lichtgewicht carbon motorzaag. Deze wereldprimeur met elektronische injectie is het resultaat van een conceptstudie in het ontwikkelingscentrum te Waiblingen.

  • Dr. Bertram Kandziora met STIHL Carbon Concept motorzaag
    Download foto (.jpg)2303 x 1535 px, 2.68 MB
    :

    Het resultaat van een haalbaarheidsstudie: de motorzaag STIHL Carbon Concept met elektronische injectie die in Waiblingen is ontwikkeld.

Alle foto's weergeven

  • Dr. Bertram Kandziora, voorzitter van de bestuursraad met de eerste lichtgewicht carbon motorzaag.
    Download foto (.jpg)2303 x 1535 px, 2.24 MB
    :

    Voorzitter van de bestuursraad, Dr. Bertram Kandziora met de eerste lichtgewicht carbon motorzaag. Deze wereldprimeur met elektronische injectie is het resultaat van een conceptstudie in het ontwikkelingscentrum te Waiblingen.

  • Dr. Bertram Kandziora met STIHL Carbon Concept motorzaag
    Download foto (.jpg)2303 x 1535 px, 2.68 MB
    :

    Het resultaat van een haalbaarheidsstudie: de motorzaag STIHL Carbon Concept met elektronische injectie die in Waiblingen is ontwikkeld.

Cookies op de STIHL website

Wij gebruiken cookies om u de best mogelijke ervaring op onze website te bezorgen. Als u doorgaat zonder uw instellingen te wijzigen dan gaan wij ervan uit dat u akkoord bent om cookies van de STIHL website te ontvangen. Niettegenstaande kan u deze instellingen te allen tijde wijzigen.

OK